هوش هیجانی چیست؟ کاربرد آن در مدیریت کسب‌وکار

هوش هیجانی، به شما کمک می‌کند تا در طوفان‌های کسب‌وکار، خدمه و کشتی بحران زده خود را بهتر کنترل کنید.

اگر شما هم می‌خواهید مدیر بهتری (یا آدم موفق‌تر) بشوید، دیگر هوش محاسباتی (IQ) به تنهایی کافی نیست، هرچند با کمک آن می‌توانید نمرات عالی گرفته یا در بهترین دانشگا‌ه‌های جهان تحصیل کنید؛ اما در نهایت این هوش هیجانی شماست که تعیین می‌کند تا چه در روابط کاری و عاطفی خود موفق خواهید بود.

ما در این مقاله قرار است راجع به هوش هیجانی و نقش حیاتی آن در مدیریت کسب‌وکار صحبت کنیم و در پایان هم 7 نکته طلایی برای تقویت هوش هیجانی مدیران را آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید!

ما در این مقاله قرار است راجع به هوش هیجانی و نقش حیاتی آن در مدیریت کسب‌وکار صحبت کنیم و در پایان هم 7 نکته طلایی برای تقویت هوش هیجانی مدیران را آورده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم آن را از دست ندهید!

لیلا مکانی

هوش هیجانی (EI) دقیقاً چیست؟

با یک نقل از «ارسطو» (فیلسوف معروف یونانی) شروع می‌کنیم:

عصبانی شدن آسان است؛ همه می‌توانند عصبانی شوند، اما عصبانی شدن در برابر شخصِ مناسب، به میزان مناسب، در زمان مناسب، به دلیل مناسب و به روش مناسب – آسان نیست!

البته اوپنهایمر هم یک فرد خیلی معمولی هم نبوده، این فیزیکدان آمریکایی ضریب هوشی نسبتا بالایی داشت، ولی نه به اندازه‌ی انیشتین! با اینکه در آن زمان نوابغ نامداری حضور داشتند ولی مهم‌ترین پروژه‌ی قرن اخیر به دستان او سپرده شد. به نظر شما این عجیب نیست که چرا یک نابغه در راس امور قرار نگرفته؟

همان طور که گفتیم ساخت بمب اتم، تنها به دانش علمی بالا نیاز نداشت. برای موفقیت این پروژه باید فردی مسئولیت را می‌پذیرفت که در رشته‌های مختلفی مثل سیاست، فیزیک هسته‌ای، مدیریت منابع انسانی و … سررشته داشته باشد. حالا چرا؟